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Bonjour,
J'utilise Routefinder et Skyvector pour construire mes plans de vol en liner. J'aimerais connaître la différence entre des routes World Hi / World Lo tracées en noir et celle tracées en bleu.
De plus à quoi correspond le chiffre au dessus des routes ? Une contrainte d'altitude?
Merci
Jean-Rémi
Dernière modification par Junior_2VA (10-01-2014 14:46:41)
PC: Intel i5 2500K @3.3GHz / ASRock Z68 Extreme 4 / 12GB DDR3 Kingston / ATI Radeon HD5870 Eyefinity 6 (1360*768 TV LCD 26" + 1680*1050 LCD 20") / 2x500Go WD Caviar Black / Win7 64 bits sur SSD Crucial 250Go
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salut Jean-Rémi,
Alors pour les couleurs, c'est expliqué ici : https://skyvector.com/forum/colours-airways
Pour les chiffres, ce sont les distance en nautiques entre chaque points.
A+, Antoine
Mon blog : http://blog.arogues.org
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Merci Antoine
Pour les chiffres ma question portait sur les chiffres au-dessus des routes Lo (genre 7000).
Est-ce l'altitude max de la route?
Jean-Rémi
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Si je ne dis point d’âneries c'est la MEA/MOCA
Si tu as par exemple : *7000 c'est la MOCA, Minimum Obstacle Clearance Altitude
The MOCA provides an altitude above sea level in effect between radio fixes on low level airways or air routes that meet the IFR obstruction clearance requirement for the route segment.1 Importantly, the IFR obstruction clearance requirement varies with whether or not an airway or air route is located inside or outside a Designated Mountainous Area (DMA). Outside the DMAs, the MOCA provides 1000’ clearance over the highest obstacle within 5 NM of the aircraft; inside DMAs 2, 3, and 4, this clearance increases to 1500’, and in DMAs 1 and 5 this clearance increases to 2000’.
Si tu as : 7000 sans la petite astérisque c'est la MEA, Minimum Enroute Altitude
In contrast, the MEA provides an altitude above sea level between specified fixes on airways or air routes that assures acceptable navigational coverage, and which meets the IFR obstruction clearance requirements.2 Accordingly, MEA will always be higher than MOCA.
En espérant que cela te soit utile :)
Bons vols !
Clément
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Allez une dernière pour la route (comme cela le topic sera complet pour les futures recherches)
Quand utilise-t-on un Lo, quand utilise-t-on un Hi?
Où est la limite entre l'espace Lo et l'espace Hi?
(Ce n'est pas parce qu'on simule qu'on doit voler n'importe comment!)
Merci
Jean-Rémi
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Ce n'est pas parce qu'on simule qu'on doit voler n'importe comment!
Je suis bien d'accord sur ce point.
Si j'en crois ce qui est écrit sur les entêtes de mes HI et LO (qu'on m'a filé il y à peu, périmée, mais utile) et les quelques notes de mes cours CPL canadien.
Pour l'Europe, les cartes sont désignées en E(LO) & E(HI),
LO : Airways/Routes/Controlled Airspace shown on these charts are generally effective up to the upper limits of the low airspace of each country tabulated below :
BELGIUM -> CLASS B,D,G -> Up to FL195
DENMARK -> CLASS A,G -> Up to FL245
FRANCE -> CLASS G,D -> Up to FL195
IRELAND -> CLASS A,C,G -> Up to FL245
NETHERLANDS -> CLASS G -> Up to FL195
UNITED KINGDOM -> CLASS G -> Up to FL245HI : These charts are designed for flights at and above FL200. Airways/Routes/Controlled Airspace shown are effective within the limits of each countries designated UPPER AIRSPACE as tabulated below :
BELARUS -> CLASS : not specified -> FL195 to FL397
DENMARK -> CLASS : A -> FL245 to FL460
ESTONIA -> CLASS : A -> FL195 to UNLimited
FINLAND -> CLASS : A -> FL245 to FL460
LATVIA -> CLASS : A -> FL195 to FL460
LITHUANIA -> CLASS : A -> FL195 to UNLimited
NORWAY -> CLASS : A -> FL245 to FL460
POLAND -> CLASS : G -> FL245 to UNLimited
RUSSIA -> CLASS : not specified -> FL200 to FL397
SWEDEN -> CLASS : A -> FL245 to FL460
UNITED KINGDOM -> CLASS : B -> FL245 to FL600Airways/Routes/Controlled Airspace in those countries not listed are effective at all altitudes or have no altitude specified. All flights should be conducted IFR. Upper limit of high altitude airways within United Kingdom FL is 460.
Pour les US, désignées US(LO) & US(HI)
LO : Within the continental U.S., the airways shown on these charts are effective up to but not including 18 000' MSL (Mean Sea Level). At 14 500' MSL and above, all airspace is controlled Class E airspace.
HI : Within the U.S., airways and routes shown on these charts are effective at and above 18 000' MSL up to and including FL450
Within Canada, the airways and routes shown are effective at and above 18 000'MSL to unlimited. Canada RNAV routes, shown with "T" designators, as T466 (for example), are effective at and above FL310.
Only MEA's which are higher than the floor (lower limit) of the upper airspace are depicted.
All airspace whitin the U.S at and above 18 000'MSL up to and including FL600 is designated as Class A Airspace.
All airspace within Canada at and above 18 000'MSL up to and including FL600 is designated as Class A Controlled Airspace.
Ci-joint un PDF édité par Jeppesen, présent en version papier dans les Airway Manual. Il répond à pas mal de petites questions.
Introduction to Jeppesen Navigation Charts
Dernière modification par FreeB!rd (10-01-2014 16:44:49)
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Merci à tous les deux.
J'ai tout ce qu'il faut pour étudier et approcher du vol réel!
Bon week end
Jean-Rémi
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